Viktig om SFTY-varslere

Av | 22. februar 2025

Flere brannmeldere er dessverre helt offline eller mangler nettverksforbindelse av ulike årsaker, dette er ikke godt nok, alle må sjekke status på sine meldere og rette opp feil!

Vi i styret observer også at det selv etter flere henvendelser fra oss, er mange som ikke har registrert beboerinformasjon for sin hybel. Det gjør at alarmsentralen enten ved en reell hendelse eller ved utløst alarm uten behov for hjelp, ikke har mulighet til å komme i kontakt med beboer i enheten for å få bekreftet status. Dette kan stå om liv og helse!

Vi hadde nylig en hendelse som kunne ført til unødvendig utrykning på grunn av manglende kontaktinformasjon. I tillegg var ikke beboeren kjent med melderens avstillingsknapp og tok i stedet batteriene ut av varsleren, noe som bare førte til at alarmen eskalerte til varsling om evakuering av et stort antall beboere.

Slike hendelser blir erfaringsmessig fakturert med ca. kr 10 000 fra brannvesenet dersom de fører til utrykning. En slik faktura vil da kreves dekket av andelseier på grunn av andelseiers mislighold av sitt ansvar i forbindelse med alle beboeres brannsikkerhet.

Styret minner om at andelseieren ut fra § 5-1 (9) i vedtektene er ansvarlig for at varslerne fungerer slik de skal, og at beboerinformasjon er oppdatert hos alarmsentralen. Dersom dette ikke er i orden hos deg, er denne viktige bestemmelsen i vedtektene misligholdt.

Hvis disse tingene ikke allerede er i orden hos deg, ber vi deg derfor igjen om å:

-Laste ned SFTY-appen, den finnes nederst på nettsiden www.sfty.no

-Få oversikt over dine enheter i hovedleilighet og hybel. Sjekk at alt SFTY utstyr er online!

-Legg inn alle beboere med beboerinformasjon, det gjelder navn og telefonnummer.

-Påminn alle beboere om å ikke ta ut batteri ved alarm som måtte oppstå ved matlaging eller av andre grunner enn brann, men avstill alarm ved å trykke på avstillingsknappen og luft ut via vindu, ikke via dør til korridoren.

-Det er også viktig å sjekke at vannsensor er riktig plassert, det vil si at snoren på varsleren skal dekke bunn av kjøkkenskap og stikke ned under bunnplate i kjøkkenskap, slik at også fukt på gulvet under kjøkkenskapet kan registreres.

Disse har også ved flere anledninger siste året oppdaget og stoppet potensielt store vannskader, som er svært kostbare både for borettslaget og hver enkelt andelseier!

Styret gir med dette en ukes frist til 5. februar for å sørge for at de forholdene som er omtalt ovenfor, blir brakt i orden dersom de ikke er det allerede.

Dersom du finner at du trenger hjelp til noe av dette, kan styret tilby assistanse mot en beskjeden betaling for styrets bistand, som bestilles snarest og innen 5. februar ved å sende epost til styret@vervenpanorama.no etter at du har betalt inn korrekt beløp via vipps, veiledning til betaling finner du her: https://www.vervenpanorama.no/nyttig/

Kr 100 er beløpet dersom problemet kan la seg løse per epost, for eksempel ved at du sammen med betalingsbekreftelsen sender navn på beboer, telefonnummer og H-nummer på boligen som informasjonen skal legges inn på, eller beskriver et problem slik styret kan sende deg en veiledning på mail om hvordan du kan løse problemet.

Kr 200 er beløpet dersom du ønsker personlig veiledning på stedet ved at et styremedlem kommer til din(e) enhet(er) og hjelper deg på stedet, da sender du betalingsbekreftelsen sammen med en beskrivelse av hva du ikke får til å fungere, styret vil da fortløpende ta kontakt med de som ber om slik personlig veiledning.

Brannsikkerhet handler om liv og helse for våre beboere, derfor regner vi med at denne henvendelsen blir tatt på alvorlig og fulgt opp med det samme.

Vi nevner også styret har utformet forslag til vårens generalforsamling om å innføre et gebyr til andelseiere som misligholder sine plikter i henhold i § 5-1 (9) i vedtektene slik at styret må gripe inn. Styrets mål er at det ikke skal bli bruk for dette gebyret, men ser en slik løsning som et nyttig verktøy for å gjøre Verven 36 og 38 tryggere for beboerne.

(Sendt ut til alle andelseiere på epost 29.01.2025)